گیاهان و ادویه جات با کاهش فشار خون مرتبط هستند

در این مطالعه، سه رژیم غذایی که تنها از نظر میزان گیاهان و ادویه جات با هم متفاوت بودند مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان در آغاز مطالعه و پس از هر دوره رژیم غذایی، از نظر قندخون و لیپیدها، انسولین و فشار خون بررسی شدند. برای بررسی فشار خون شرکت کنندگان، این افراد برای مدت 24 ساعت از یک مانیتور فشار خون استفاده کردند، علاوه براین، فشار خون آنها در آزمایشگاه با یک دستگاه فشار سنج استاندارد در هر بار ویزیت برای انجام سایر آزمایشات، اندازه گیری گردید.

در این مطالعه بین سه رژیم غذایی با گیاهان و ادویه ی زیاد، متوسط و کم، هیچ تفاوتی از نظر میزان تأثیر بر کلسترولLDL (لیپوپروتئین با چگالی کم یا "بد") وجود نداشت، نتیجه اصلی که محققان به آن علاقه داشتند. همچنین هیچ تفاوتی در سطح قند خون، نشانگرهای عملکرد عروق خونی یا فشار خون اندازه گیری شده در کلینیک وجود نداشت. اما خوردن گیاهان و ادویه های بیشتر تأثیر مهمی در میزان فشارخون 24 ساعته داشت.

رژیم غذایی با گیاهان و ادویه ی زیاد، منجر به کاهش فشار خون سیستولیک متوسط (عدد بالایی در اندازه گیری فشار خون) به میزان 2.2میلی متر جیوه نسبت به رژیم غذایی با ادویه متوسط ​​و کاهش 2.1 میلی متر جیوه نسبت به رژیم غذایی کم ادویه و کاهش فشار خون ​​دیاستولیک متوسط ( عدد پایینی در اندازه گیری فشار خون) به میزان 1.6 میلی متر جیوه نسبت به رژیم غذایی با ادویه متوسط ​​و کاهش 1.7 میلی متر جیوه در مقایسه با رژیم غذایی کم ادویه شد.

به گفته ی محققان، اگرچه این مزایا ممکن است به معنای مطلق ناچیز باشند، اما با این که رژیم کلی ارائه شده یک "رژیم غیر بهینه ی آمریکایی" بود، این تاثیرات مشاهده شدند. برای بررسی تأثیر گیاهان و ادویه ها در انواع رژیم های غذایی، تحقیقات بیشتری لازم است، از جمله اینکه آیا ممکن است فواید بیشتری برای سلامتی داشته باشند، زیرا در رژیم غذایی سالم مانند رژیم مدیترانه ای از گیاهان و ادویه ها بوفور استفاده می شود.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/06/16/herbs-and-spices-may-help-reduce-blood-pressure/